Hvilke kompetencer opnår jeg ved at arbejde systematisk med ideide?
Lærer at tøjle kreativiteten
Får styr på kaos i ideudviklingsprocesser
Får konkret erfaring med elevinddragelse i undervisningen
Bliver stærk i designtænkning og faserne i en designproces
Bliver uddannet imens du underviser
Styrker forståelsen for rollen som facilitator
Jeg kan få styr på en hel del af min undervisning på meget kort tid (…) Der er så meget hele tiden, så her kan jeg lige krydse 3 ugers undervisning af på én gang. Det er især dejligt som ny lærer. Der er god variation i øvelserne og dermed mulighed for en ny proces hver gang.
Henriette Juel, Co-Founder
ideide?
Over de sidste 3 år har jeg, sammen med over 20 lærere, fagpersoner og mine kollegaer, udviklet ideide.
I dag er vi kommet til version 2.0. Her kan du se, hvordan den nye version ser ud, og hvad du kan finde i pakken.
Sådan kommer du i gang
Det tager ca. 5 minutter og 16 sekunder at lave din første proces.
Vælg et projekt/opgave fra opgavebanken
Du kan også tilrettelægge dit eget projekt. Du kan evt. bruge en projekt-skabelon eller vælg en opgave fra opgavebanken (find skabelonen på www.ideide.dk/A4-projekt).
Find de øvelseskort du skal bruge, og læg dem på planlægningskortet
Du behøver ikke gå alle faser igennem. Du kan sagtens nøjes med en enkelt brainstormøvelse, eller måske skal du bare evaluere?
Introducere processen for klassen
Vi skal nu til at starte projektet op. Vi ved, hvad opgaven er, og det kan være fristende at gå i gang med at bygge/skrive/regne med det samme. Men for at sikre, at det vi bygger/skriver/udvikler bliver godt, skal vi lave nogle opgaver inden, som hjælper os med at finde inspiration, komme på gode ideer, planlægge vores arbejde og til sidst evaluere det. Det skal disse kort hjælpe os med.
Produktet her hedder ideide, og det skal hjælpe os igennem processen fra start til slut.
Her viser Henriette, hvordan du kommer i gang med dit første projekt
(Husk at sætte lyd på)
Design og innovation
i børnehøjde
Til mellemtrin og udskoling
- 55 øvelser der kan kombineres på 100 vis af forskellige måder.
- Forslag til opgaver (opgavebanken).
- 20 Skabeloner.
- En plakat til klasselokalet.
- …og et planlægningskort hvor du kan få et overblik over din proces.
Hvad lærer eleverne ved at arbejde med ideides værktøjer?
Udvikler en styrket evne til at håndtere og handle på udfordringer samt overkomme kompleksitet
Giver konkrete værktøjer til at udvikle værdiskabende løsninger
Udvikler en individuel styrket kreativ motivation og selvtillid
Giver færdigheder inden for organisering, kommunikation og samarbejde
Giver indsigt i, at problemer bliver til muligheder og fejl bliver blot et middel til at lære
Viser en holistisk tilgang til projekter og det at udvikle løsninger
Afkroge af ideide’s grundskoleunivers
Jeg synes, at eleverne kommer igennem nogle vigtige ting, og at man som lærer får hjælp til at fastholde processen. Det er fedt at kunne give dem fornemmelsen af, at det altid er det her, vi skal igennem, uanset om det er et stort eller lille projekt.
Case
Samarbejde med Aarhus Kommune og UngiAarhus
I foråret 2019 startede vi, i ideide, et tæt samarbejde med UngiAarhus omkring udvikling af en UngiAarhus Toolbox og et workshopforløb for medarbejderne i organisationen.
Læs mere
tlf. +45 30 24 30 60