Bag om ideide
Vi ser engagement og involvering som væsentlige drivkræfter for læring. Inddragelse og medbestemmelse i undervisningen og aktiviteter er med til at motivere og skabe mening for børn og unge og skabe rum for kreativitet, innovation, lyst og dannelse.
Inddragelse af børnene/de unge er også med til at skabe et demokratisk og ligeværdigt forum med mulighed for at udveksle erfaringer og inspirere hinanden. Det styrker børnene/de unges forståelse af sig selv som aktive deltagere i demokratiet og i fremtidens samfund.
Erfaring skaber mening, og mening skaber læring. Vi ser det som væsentligt, at der arbejdes med aktuelle problemstillinger og initiativer. Vi forsøger, at give børnene/de unge ”hands on” erfaringer og kompetencer gennem handlinger, indsigt, viden, engagement og visioner.
Vores øvelser og værktøjer lægger op til at arbejde med ideudvikling, design, prototyper og produktion i værkstedsmiljøer, der peger frem mod vigtige kompetencer, der er centrale i et foranderligt og komplekst samfund.
ideide er en virksomhed, der inddrager og uddanner børn, unge og voksne i design og innovation gennem strukturerede processer.
Skaberne bag ideide er Kathrine Iversen, Henriette Juel og Christian Forman-Ankjær.
Sammen med organisationer i Danmark udvikler vi skræddersyede uddannelsesværktøjer. Vi udvikler løsninger, der passer ind i organisationens hverdag. Vi tager udgangspunkt i den konkrete situation og inddrager alle relevante aspekter i forhold til målgruppen.
Det er væsentligt for os at vores værktøjer tilpasses præcis den sammenhæng, som den skal anvendes i. Det betyder nemlig, at de bliver brugt, og at organisationen tager værktøjerne til sig og bygger videre på dem.
Erfaring skaber mening, og mening skaber læring.
Sanne Sested Pedersen
Pædagog, Mårslet fritidsklub
Mark Skiffard
Samsøgades Skole, Aarhus
Rachel Zachariassen
Rasmus Rask skolen, Odense samt Læringskonsulent, Undervisningsministeriet
Lisa Monica Andersen
Ph.d.-studerende, implementering af H&D i folkeskolen
ideide's fundament
Design-tænkning
Gennem en struktureret proces får kreativiteten den ramme, den skal bruge, for at skabe brugbare/værdifulde løsninger på udfordringer. En helt essentiel del af Designtænkning handler om empati og brugerinvolvering, eller sagt på en anden måde handler det om at forstå en udfordring fra brugerens* perspektiv. På den måde udvikler vi noget, som giver værdi.
Designtænkning fokuserer på at stille de rigtige spørgsmål, udfordre antagelser, generere en række muligheder og lære gennem målrettede stadier af iterativ prototyping (gentagende udarbejdelse og test af prototyper).
Designtænkning kombinerer analytisk tænkning med kreativ tænkning, hvilket ikke altid er let. Designtænkning tilbyder mange værktøjer og metoder, der gør det muligt at løse komplekse problemer ved at afdække virkelige behov og empatisere med brugeren.
Designtænkning er en orientering mod læring, der omfatter aktiv problemløsning og tro på egne evner til at skabe forandringer. Det giver en følelse af kreativ selvtillid, der både er alsidig og meget optimistisk. Når du bliver designtænker, forandres måden, hvorpå du ser verden. Problemer bliver til muligheder, fejl bliver blot et middel til at lære og intuition bliver et smukt akkompagnement til analyse.
*Når vi taler om en bruger, så taler vi om personen, der bruger et produkt (telefon, bil, tekande etc.), en service (taxa, sygehus, apps etc.) eller oplevelser (biograftur, surprice party, kajakroning etc.)
Double diamond
I Designtænkning bruger man ofte et oversigtsværktøj kaldet Double Diamond til at forstå processen, man går igennem.
Med Double Diamond visualiseres processen på en nem og overskuelig måde. Man starter med at åbne op; undersøge og brainstorme.Herefter lukker man ned og udvælger de ideer, som man vil arbejde videre med. De udvalgte ideer tages igennem en åben diamant, hvor de forbedres, testes og udvikles. Til sidst lukkes processen ned med en færdig idé eller et færdigt produkt. Man kan gå igennem diamanten så mange gange, man vil.
En diamant består af en åben del og en lukket del. I den åbne del handler det om at afdække behov og se muligheder. I den lukkede del handler det om at tage beslutninger og udvælge en løsning, man vil teste.
Designprocessen, som du kommer til at gå igennem med børnene/de unge, er også inspireret af Double Diamond.
Jeg kan få styr på en hel del af min undervisning på meget kort tid (…) Der er så meget hele tiden, så her kan jeg lige krydse 3 ugers undervisning af på én gang. Det er især dejligt som ny lærer. Der er god variation i øvelserne og dermed mulighed for en ny proces hver gang.
tlf. +45 30 24 30 60